Salaris via CAO, inschalen, tredes..

• To be

Binnenkort heb ik een arbeidsvoorwaarden gesprek voor een baan bij Defensie. Nu heb ik een vraagje. Ik heb eerder in de vrije sector gewerkt en dus niet eerder te maken gehad met CAO's.

Ik word ingeschaald in een schaal die tussen de 2200 en 3300 bruto verdient. Houdt dat in dat ik sowieso start op 2200, of valt er met 2 jaar werkervaring bijvoorbeeld ook te praten over bijvoorbeeld 2300 euro?

Zijn daar vaste regels voor, is er speelruimte.. hoe gaat zoiets?

Thanks!

• joyce

Over Defensie weet ik niet maar een “normale schaal” is verdeelt bv.

(bij transport) Schaal A, B, C etc. in die schaal zijn weer trede's nl. 0, 1, 2, 3, etc.

(kan ook anders heten bv. schaal 1,2,3 etc. met trede a, b, c, ofzo.

Je start dan bv. In schaal C en trede 0.

Dit houdt in dat je zowiezo (bij goed functioneren), iedere jaar één trede stijgt tot dat je aan je top zit.

Maar dat wil niet zeggen dat je niet harder kunt stijgen! Maar dit heb je dan minimaal.

gr. Joyce

• joyce

oja het is interessanter om in een zo hoog mogelijke schaal te starten met dan een lage trede dan andersom.

Dus liever schaal D met trede 0, dan bv. schaal B met trede 5.

De bruto bedragen zijn dan misschien wel ong. gelijk maar met schaal D kun je nog veel verder groeien, en bij schaal B zit je misschien al bijna aan de top. En de trede's stijgen ook harder.

Dus spreek geen bedrag af maar een schaal! Want dit heeft in het verleden een werkgever mij geflikt. Afgesproken bedrag klopte, maar ik kon nog maar 2 jaar stijgen….

gr Joyce

• To be

Dank je wel voor je uitgebreide antwoorden!

Ik heb geloof ik weinig keus.. Ik word ingeschaald in de zogenaamde Schaal 9. Starten in schaal 10 zal echt geen optie zijn. Alleen omdat ik dan ineens 800 meer startsalaris zou hebben;) Terwijl ik hoop op 100 of 200 euro;)

Hoe het met tredes zit weet ik nog niet precies. Ik kan me voorstellen dat ze me op trede 0 willen laten starten, maar is het ‘done’ om te kletsen over bv trede 1 of 2?

• joyce

In “mijn” cao staat de trede (meestal) voor het aantal jaren ervaring. Dus ja zeker kun je ook in een hogere trede beginnen. “verkoop” je zelf.

Zou wel proberen nu al (liefst op papier) te regelen dat het wel zeker is dat je na verloop van tijd (probeer een periode af te spreken) doorgroeit naar schaal 10.

suc6

• Marc

Bij Defensie (overheid) is een loonschaal gebonden aan een bepaalde functie of rang en daar valt niet of nauwelijks over te onderhandelen. De trede van inschaling is wel bespreekbaar, vaak wordt gekeken naar leeftijd of naar het laatst verdiende loon bij je vorige functie of werkgever, hier zoeken ze een trede bij die daar dichtbij ligt en daar kun je op starten. Vervolgens stijg je elk jaar 1 trede, en kan het zijn dat een trede hoger geen loonstijging betekent, maar dat kun je zo terug vinden in je salaris tabel.

Verder kan bij bijzonder presteren een extra trede worden toegekend of kun je bij wanpresteren een trede worden terug gezet.

Succes met onderhandelen.

Groeten, Marc

• h2s

Dank jullie wel. Inderdaad krijg ik een bepaalde rang met bijbehorde schaal. De start van die schaal ligt iets lager (25 euro) dan mijn laatste verdiende salaris in dienstverband. Dus ik zal proberen 1 trede hoger in te zetten.

Dank jullie wel!