Laatste sollicitatieronde en toch baan niet aannemen?

• Kevin

Ik ben bij een sollicitatie door de 3e ronde (assessment center) gekomen. Nu ben ik uitgenodigd voor de laatste (4e) selectie ronde. Stel, ik kom ook door de laatste ronde, hoe (ab)normaal is het om de baan toch NIET aan te nemen?

De reden dat ik met dit vraag kom, is omdat er onverwachts een ander aanbod is opgedoken waar ik nog op gesprek moet.

• Silvia

Niet zo abnormaal hoor, uiteindelijk is het je eigen keuze, maar bedenk je even van te voren hoe groot de kans is bij de andere werkgever op een vaste baan, alvorens je uiteindelijk deze baan van de hand gaat wijzen. Mits je uiteraard inderdaad door die laatste selectieronde heen komt. Vertel bij je afwijzing gewoon eerlijk dat je een ander (aantrekkelijker) aanbod hebt gehad en daar op in gaat. Als jij je het kunt veroorloven om dit aanbod af te wijzen is dat helemaal jouw zaak.

• Kevin

Mijn andere sollicitatie zal een paar dagen later definitief zijn (minder als een week). Ik vraag me af hoe lang ik een werkgever aan de lijn kan houden voor bedenktijd om die paar dagen te overbruggen. Het is anders idd wel een gok.

• Joyce

Hoi Kevin,

Ik zou zeggen dat je op een bepaalde datum niet kunt, omdat je op die dag geen vrij kunt krijgen bij je huidige werkgever ofzo iets.

En als dit je eerste baan is… verzin iets anders belangrijks.

Ik weet niet waarom je de andere baan liever hebt, maar als dat is omdat je daar meer kunt gaan verdienen… zeg dat eerlijk dat geld de reden is om als nog af te zien van deze baan. Misschien is nl. deze werkgever dan wel bereidt om meer te geven.

Wat de reden ook is waarom je de andere baan interessanter vindt, zeg het eerlijk. Misschien doet deze werkg. wel een beter bod.

gr Joyce