Te veel salaris ontvangen, wat nu?

• Marcel

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij/zij te veel salaris ontvangen heeft?

Niet zomaar een keer maar een aantal maanden.

Dat is mij gebeurd en nu wilt men dat geld terug zien.

Nu vraag ik me af of de werkgever het recht heeft om dit geld terug te nemen door

middel van inhouding van de winstuitkering.

Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben en wat is er aan te doen?

• Karin

Ja de werkgever heeft zeker het recht om dit terug te halen.

Dit mag de werkgever zelfs ineens doen, nou zal een sociale werkgever

dat niet snel doen, maar terughalen doet ze het zeker!

Hoe komt het dat je het zelf niet in de gaten hebt gehad dat je teveel salaris hebt ontvangen?

Voor de toekomst altijd in de gaten houden of je brutosalaris wat betaald wordt klopt met het bedrag dat in je contract staat. Controleer het aantal overuren e.d.

ALTIJD

het geld is eerder uitgegeven en dat is jammer als je er geen recht op had!!

• Joyce

Ja, de werkgever heeft hier recht op! Logisch, dit is niet wat je afgesproken hebt.

Echter hij mag het NIET inhouden op jouw loon. Hij moet het jezelf laten terug betalen. De meeste zullen dit echter niet doen, maar idd verreken. (wel zo makkelijk). Hoe dan ook je zult het moeten terug betalen. En doe je dat niet, dan kan hij zelfs verdere stappen ondernemen zoals bv loonbeslag..

Ik zou vragen (zoals Karin al zei) of het mogelijk is om in termijnen terug te betalen/verrekenen.

Joyce

• Harrie

Tja heb ik wel eens meegemaakt.

Ik heb dit toen netjes gemeld bij de afdeling finaciele administratie, en men heeft besloten dat ik het mocht houden.

Dus eerlijk vermelden dan valt er altijd wat te regelen.'

Grt Harrie

• silvana

mij is dat al 2 keer overkomen bij 2 verschillende werkgevers, en je doet er niets aan al is het wel k*t!

bij werkgever 1 hadden ze gewoon te veel (dubbel salaris) op mijn rekening gestort, was een klein foutje zeiden ze.

bij werkgever 2 ging ik weg na bijna een jaar kreeg ik opeens een berichtje dat ik één salaris moest terug betalen omdat ze een foutje hadden gemaakt bij de laatste afrekening…..omdat ik salaris altijd achteraf kreeg was het naar mijn idee gewoon van mij……..dus niet bleek na bijna een jaar, ik had namelijk bij het indienst komen een voorschot van 1 maand salaris gekregen…..was ik vergeten en hun blijkbaar ook.

• dd

Ik heb dit ook eens meegemaakt bij een bijbaan. Ik viel nog onder het jeugdloon (dat stond ook in mijn contract vermeld) en ik kreeg het volwassenenloon. Na een halfjaar werd dit bij P&O ontdekt en werd dit me tijdens een gesprek meegedeeld (ik was toen 19). Een hele schok (huilen). Ze beschuldigden mij er half van dat ik het niet gemeld had.

Uiteindelijk is besloten om het teveel betaalde te splitsen omdat het hun fout was. Dus ik heb de helft van wat ik teveel heb ontvangen terug moeten betalen. En we hebben een regeling getroffen dat het in termijnen van mijn loon inghouden werd. Maar daarvoor hebben we wel eerst een contract opgesteld en ondertekend.

Achteraf hoor ik ook verhalen dat ik daar helemaal niet mee akkoord had hoeven gaan. Voor een werkgever is het moeilijk om dat geld van je terug te vorderen. En wat op je contract staat is ook niet zaligmakend. Het salaris dat in je contract staat is je aanvangssalaris en zelfs na tien jaar is dat nog steeds hetzelfde, terwijl je dan toch echt wel meer zult verdienen.

Ga dus niet meteen braaf alles terugbetalen - het is ook hun fout en als jij er in een keer voor moet opdraaien is dat ook niet eerlijk. Misschien is het sowieso verstandig om hierover advies in te winnen bij een rechtswinkel.