Ik heb dit ook eens meegemaakt bij een bijbaan. Ik viel nog onder het jeugdloon (dat stond ook in mijn contract vermeld) en ik kreeg het volwassenenloon. Na een halfjaar werd dit bij P&O ontdekt en werd dit me tijdens een gesprek meegedeeld (ik was toen 19). Een hele schok (huilen). Ze beschuldigden mij er half van dat ik het niet gemeld had.
Uiteindelijk is besloten om het teveel betaalde te splitsen omdat het hun fout was. Dus ik heb de helft van wat ik teveel heb ontvangen terug moeten betalen. En we hebben een regeling getroffen dat het in termijnen van mijn loon inghouden werd. Maar daarvoor hebben we wel eerst een contract opgesteld en ondertekend.
Achteraf hoor ik ook verhalen dat ik daar helemaal niet mee akkoord had hoeven gaan. Voor een werkgever is het moeilijk om dat geld van je terug te vorderen. En wat op je contract staat is ook niet zaligmakend. Het salaris dat in je contract staat is je aanvangssalaris en zelfs na tien jaar is dat nog steeds hetzelfde, terwijl je dan toch echt wel meer zult verdienen.
Ga dus niet meteen braaf alles terugbetalen - het is ook hun fout en als jij er in een keer voor moet opdraaien is dat ook niet eerlijk. Misschien is het sowieso verstandig om hierover advies in te winnen bij een rechtswinkel.