grafisch ontwerper/dtp-er

• Sandy

Ik ben werkzaam als Grafisch Vormgever bij een klein Reclamebureau. Daar werk ik nu twee en een half jaar. (Ik ben 27 en heb een HBO-kunstacademie diploma).

Ondertussen is mijn loon wel wat omhoog gegaan, maar voor een HBO'er nog steeds aan de lage kant vind ik. Ik verdien nu 1750,00 euro bruto per maand op basis van 40 uur. Er zijn geen extra's, naast vakantiegeld. Weet iemand of dit aardig markt-conform is, of dat ik dringend een gesprek moet aangaan over mijn salaris?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Sandy

• Michel

Ik vind 1750 bruto per maand heel erg weinig voor een HBO-er met 2,5 jaar werkervaring.

De meeste HBO - afgestudeerden beginnen rond de 1800 - 1900 per maand en krijgen er jaarlijks toch minimaal 100 p/m bij denk ik.

Ik weet niet precies hoe het in jouw beroepsgroep en studierichting zit maar ik vind 1750 nogmaals erg weinig

groetjes,

Michel

• Fleur

Het is inderdaad geen supersalaris. Maar 1800-1900 euro voor een starter is misschien wel normaal, maar zeker niet bij iedereen haalbaar. Ik werk inmiddels al 4 jaar als laborant op een laboratorium met een hbo opleiding en heb 1900 euro per maand. Ik heb behoorlijk wat verantwoordelijkheden erbij gekregen sinds ik daar ben gaan werken. Ook geen supersalaris dus.

Je moet er dus niet vanuit gaan dat je altijd met 1800-1900 euro moet beginnen, want in veel sectoren is dit niet haalbaar. Ik weet echter niet hoe het zit in de sector waarin jij nu werkzaam bent.

• Sandy

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ook nog verder in het rond gevraagd wat een redelijk salaris is en daaruit blijkt dat ik niet goed betaald word.

Ook wist ik nog het salaris per uur van een oud-werknemer. Zij werkte maar 20 uur, maar als dat 40 uur zou zijn, zou dat een maandloon betekenen van minstens 2300 euro bruto. Ze is 5 jaar ouder dan ik en had dus meer werkervaring, maar mijn opleidingsniveau is hoger en dan vind ik dat verschil (550 euro!!!!) veel te groot en niet eerlijk.

Inmiddels heb ik mijn baas ervan op de hoogte gesteld dat ik ontevreden ben met mijn loon. Niet makkelijk, ik vind dat soort gesprekken altijd vreselijk. Maar hij reageerde heel redelijk en zei dat hij zo snel mogelijk met een mogelijke oplossing komt.

Nu roept iedereen; niet te snel akkoord gaan met een aanbod! Maar: wat is redelijk? Wat mag ik verwachten en waar moet ik absoluut niet mee akkoord gaan?

groetjes Sandy

• Joyce

Kijk wat hij je bied. Is het naar je zin te laag, kijk dan of er misschien iets gedaan kan worden met sec.arbeidsvoorwaarden. (dat geven ze vaak gemakkelijker dan geld). Of ander probeer nu al iets af te spreken voor een loonstijging voor de komende jaren…

Over je oud collega, dat ze ouder is maakt niet veel uit. Ervaring wél! Vaak vind men ervaring nog belangrijker dan opleidingsniveau.

gr Joyce