luchtvaart....piloot!

• hoogvlieger

Beste mensen

ik moet het even kwijt!

Wat een geklaag zeg..ik wil graag even mijn situatie kwijt!

Weten jullie dat jullie het redelijk goed hebben allemaal? de luchtvaart, dat is pas slecht.

mijn situatie:

opleidingen:

-mavo

-havo

-mts niv 4

-hbo luchtvaarttechniek

-pilotenopleiding

vliegopleiding aan een vliegschool in nederland kost gemiddeld 110.000 euro (dat lees je goed). ALS, en nogmaals ALS je dan na een paar jaar ergens een baan als piloot vindt (jaar werkloos want zelfs bij de supermarkt willen ze je niet, te duur en te snel weg als je een vliegende baan kan vinden) dan zal je zelf je vervolgopleiding (type rating) bij desbetreffende maatschappij moeten betalen en niet schrikken…

a 35.000 euro.

Totaal zit je dan op je 24e met een schuld van een dikke 150.000 euro (met rente) en een baan die je 1800 euro bruto (serieus) opleverd. De gemiddelde stewardoos verdiend meer per maand. Dit is de huidige markt voor mij…zoals je begrijpt, nu werkloos thuis te wachten tot de luchtvaart aantrekt en ik mijn droombaan kan vinden.

Er zijn zoals je begrijpt erg veel mensen, zoals ik, die het een oneerlijke strijd vinden. Als je bijv. in nederland roept dat je tandarts wil worden dan komt de overheid met zakken geld tegelijk aangelopen om je te financieren (want zoduur is die opleiding niet meer voor de student zelf) en kan je na je opleiding gelijk ergens in een praktijk gaan staan tegen een behoorlijk salaris! (bijna schuldvrij)

Dit wilde ik even onder de aandacht brengen, en er is werkelijk geen euro van gelogen!

benieuwd naar jullie reacties!

gr

• Jan

Ik zou dit niet verwachten, gezien het aantal vluchten die er per dag worden geboekt. Ik wist ook niet dat er zo veel opgeleide piloten waren. Is inderdaad lullig. Kun je je niet omscholen misschien ?

Mvg, jan.

• Walther

Ooit gedacht om zelf een toestel te huren en jezelf te verhuren voor het bedrijfsleven.

Maak je gelijk je vlieguren per jaar.

• roos

Wist niet dat een pilotenopleiding zooooooooooo duur was!

Tja nu je het zegt zie ik ook geen openstaande vacature's met piloot gezocht!

Ik wens je heel veel succes

groetjes

roos

• Bram

Het maandsalaris van EUR 1.800 bruto, waarvoor geldt dat?

- Voor vrachtvervoer?

- Voor low cost airlines (Ryanair, Easyjet)?

- Of ook voor passagiersvluchten van traditionele maatschappijen als KLM?

Het salaris is in ieder geval weinig.

Enerzijds vind ik het wel goed dat de salarissen van piloten wat zijn gedaald. Een piloot is immers een veredelde vrachtwagen- of buschauffeur.

Anderzijds is een salaris van EUR 1.800 niet goed te rijmen met een prive-investering van EUR 150.000. Overigens: vergeet niet dat een “gewone” studie aan de universiteit alles bij elkaar ook tussen de EUR 50.000 en 100.000 kost.

Ik weet verder weinig van de luchtvaart, maar gezien leeftijd, opleidingsniveau, onregelmatige werktijden, verantwoordelijkheid en noodzakelijke investering in de studie lijkt mee een startsalaris van EUR 3.000 bruto per maand redelijk. Dit is 30% boven de “marktprijs” voor beginnende academici.

Bram

• hoogvlieger

veredelde vrachtwagenchauffeur?

pardon?een chauffeur hoeft niet:

-elke 6 maanden opnieuw examen te doen in het beroep dat ie uitoefent

-elk jaar medisch gekeurd te worden

-een zware opleiding te doen vooraf

-zware selecties te doen

Als de tank van een vrachtwagen leeg is, dan zet ie hem aan de kant…met een vliegtuig…oeps

vliegen, en dan bedoel ik INSTRUMENT vliegen wat in de commerciele luchtvaart gebeurt is echt wel verdomd moeilijk te leren..dat kan niet iedereen..Hiervoor zijn dure en lange selecties vooraf.

Als je werkelijk niet het verschil weet tussen een piloot en een chauffeur dan ben je echt een tikkie achter.

• Hullie

Elk jaar medisch gekeurd te worden is nu ook verplicht voor een vrachtwagenchauffeur. Ik vind het belachelijk dat je zo weinig salaris krijgt. 1800 euro is natuurlijk wel veel geld, maar voor deze functie verwacht ik MINIMAAL het 3-voudige! En dan heb ik het over beginnende piloten. Een ervaren piloot zou in mijn ogen iets van een ton per jaar mogen verdienen.

• Lezer G

Beste hoogvlieger,

Ik ben een vrouw van halverwege 30 en zou ontzettend graag piloot willen worden. Hoe is het nu met jouw situatie? Heb je ondertussen een baan gevonden? Wat raadt je me aan om hier aan te beginnen?

Groeten

hoogvlieger Schreef:

——————————————————-

> Beste mensen

>

> ik moet het even kwijt!

>

> Wat een geklaag zeg..ik wil graag even mijn

> situatie kwijt!

> Weten jullie dat jullie het redelijk goed hebben

> allemaal? de luchtvaart, dat is pas slecht.

>

> mijn situatie:

>

> opleidingen:

>

> -mavo

> -havo

> -mts niv 4

> -hbo luchtvaarttechniek

> -pilotenopleiding

>

> vliegopleiding aan een vliegschool in nederland

> kost gemiddeld 110.000 euro (dat lees je goed).

> ALS, en nogmaals ALS je dan na een paar jaar

> ergens een baan als piloot vindt (jaar werkloos

> want zelfs bij de supermarkt willen ze je niet, te

> duur en te snel weg als je een vliegende baan kan

> vinden) dan zal je zelf je vervolgopleiding (type

> rating) bij desbetreffende maatschappij moeten

> betalen en niet schrikken…

> a 35.000 euro.

>

> Totaal zit je dan op je 24e met een schuld van een

> dikke 150.000 euro (met rente) en een baan die je

> 1800 euro bruto (serieus) opleverd. De gemiddelde

> stewardoos verdiend meer per maand. Dit is de

> huidige markt voor mij…zoals je begrijpt, nu

> werkloos thuis te wachten tot de luchtvaart

> aantrekt en ik mijn droombaan kan vinden.

>

> Er zijn zoals je begrijpt erg veel mensen, zoals

> ik, die het een oneerlijke strijd vinden. Als je

> bijv. in nederland roept dat je tandarts wil

> worden dan komt de overheid met zakken geld

> tegelijk aangelopen om je te financieren (want

> zoduur is die opleiding niet meer voor de student

> zelf) en kan je na je opleiding gelijk ergens in

> een praktijk gaan staan tegen een behoorlijk

> salaris! (bijna schuldvrij)

>

> Dit wilde ik even onder de aandacht brengen, en er