Salaris hoofd secretariaat

• Patricia

Hallo!!!

Ik kan wel wat advies gebruiken.

In september is het weer zo ver en heb ik een functioneringsgesprek met mijn baas. Vorige keer heeft hij aangegeven dat ik moet nadenken over hoe ik de opbouw van mijn salaris zie en dat ik moet komen met een voorstel. Lastig, lastig dus. Ik kan dus wel de mening van wat anderen gebruiken.

Goed, dan moet ik even iets meer over mijzelf vertellen.

Ik ben 24 jaar, heb een afgeronde MBO opleiding in de richting toerisme. Ik heb in totaal 4.5 jaar werkervaring en in september 1 jaar werkervaring in mijn huidige functie als hoofd secretariaat. In het afgelopen jaar heb ik met goed gevolg een cursus notuleren doorlopen.

Wij kan mij (misschien uit eigen ervaring) raad geven.

Alvast bedankt,

Patricia

• L. Fleuren

Beste Patricia,

Ik heb jouw berichtje gelezen en help je graag. Ik ben zelf al 7 jaar hoofd van een secretariaat. De informatie die jij geeft is veel minder relevant t.o.v. jouw functiebeschrijving. Jouw taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Die bepalen de zwaarte van de functie. Ben jij daarvan op de hoogte? Daarnaast is het van belang om te weten in welke salarisschaal jij functioneert en wat het groeimodel is. Er zit altijd een min en een max aan. Een functioneringsgesprek gaat altijd over hoe jij jouw taken hebt uitgevoerd, welke verantwoordelijkheid je daarin hebt genomen en of je op een goede manier gebruik maakt van jouw bevoegdheden. Dat is de basis. Dan dienen er competenties te zijn vastgesteld die nodig zijn om de functie goed te kunnen uitvoeren. Aan de hand van die TVB's en competenties wordt bepaald of salarisverhoging billijk is. Bij voldoende functioneren is het een must, tenzij je in de max van je schaal zit.

Als hij dus vraagt aan jou om in beeld te brengen waarom jij denkt dat je er recht op hebt, dan moet je kunnen toelichten waarom jij goed hebt gefunctioneerd. Heb je kunnen leveren wat er van je wordt verwacht? En licht dat op een goede manier toe. Maar Patricia, …… als hij jouw leidinggevende is, moet hij weten hoe jij functioneert en moeten er ook al een aantal gesprekken aan vooraf zijn gegaan als jouw functioneren onder de maat is. De uitkomst van een functioneringsgesprek mag nooit als een verrassing komen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Mocht je me toch nog vragen willen stellen, dan kan dat. Ik kan jouw vraag dan pas vanavond beantwoorden.

Vriendelijke groet, Lenny