WAO-uitkering via werkgever

• Donny

De volgende casus: een WAO-uitkering is per abuis een aantal maanden naar een werknemer gegaan (die de bedragen wel heeft teruggestort naar de bedrijfsvereniging) ipv. naar de werkgever, daarnaast heeft de werknemer de loonstroken en bijbehorende betaling ontvangen.

Evt. oplossing: bedrijfsvereniging sluist (na machtiging werknemer) de door de werknemer teruggestorte bedragen weer naar de werkgever. Wat is hierbij de adder onder het gras (omdat de betalingen van de bedrijfsvereniging anders zijn samengesteld dan de betalingen van de werkgever)?

Wie weet of deze evt. oplossing juist is en of er evt. een andere oplossing is om het geheel recht te breien?

Bij voorbaat dank!!

• Tristan

Hallo Donny,

Volgens onze CAO moeten wij zieke medewerkers aanvullen tot 100% van hun salaris in geval van WAO. Wij laten onze medewerkers een machtiging tekenen, waarin ze het UWV machtigen om de WAO uitkering rechtstreeks naar de werkgever over te maken. Dit is legaal en eenvoudiger lijkt mij.

• Donny

Tristan schreef:

>

> Hallo Donny,

>

> Volgens onze CAO moeten wij zieke medewerkers aanvullen tot

> 100% van hun salaris in geval van WAO. Wij laten onze

> medewerkers een machtiging tekenen, waarin ze het UWV

> machtigen om de WAO uitkering rechtstreeks naar de werkgever

> over te maken. Dit is legaal en eenvoudiger lijkt mij.

Hallo Tristan,

zo dacht ik er ook over, maar nu speelt het volgende: bij het UWV kunnen ze de eerder gedane betalingen aan de werknemer niet meer terugdraaien, derhalve moet de situatie nu als volgt zijn: t/m mei uitkering naar werknemer en aanvulling door werkgever, vanaf juni uitkering naar werkgever en normale betaling via werkgever. Maw.: vanaf juni is er niks meer aan de hand, maar de betalingen door de werkgever t/m mei moeten worden aangepast. Stel dat het brutoloon normaal 2000,00 (netto is dat bv. 1400,00) is en het UWV betaalt netto 1700,00 (als gevolg van het bijbetalen van zf- en ww-premie).

Weet jij hoe ik in deze situatie moet omgaan tav. de verschillende manieren van het berekenen van het loon door enerzijds het UWV en anderzijds de werkgever? Of weet je iemand die hierin kan adviseren?

Alvast bedankt,

Donny