Geen salarisverhoging !!!

• John

geachte lezer,

Mijn vriendin is kort geleden 22 jaar geworden ( Mei )en heeft een brutoloon van

? 1161,-

Dit bedrag had ze ook al voordat ze 22 jaar was, dus heeft ze geen loonsverhoging gehad inzake haar leeftijd. De mededeling was dat ze al ruim boven het minimumloon zat ook voor een 23 jarige (? 1061.80) dus de verhoging was niet van toepassing.

Ik geloof dat dit niet volgens de regels is.

kan iemand mij hierover iets meer vertellen?

bij voorbaat dank

John

• Judith

Als er geen CAO van toepassing is hoeft de werkgever in principe geen loonsverhoging te geven. (mits het loon in ieder geval het minimumloon is dat geld voor die leeftijd)

Als er wel een CAO is kun je hierin opzoeken of je vriendin recht heeft op een loonsverhoging. (Een CAO boekje moet als die geldt voor een bedrijf verstrekt worden door werkgever). Is dit niet het geval dan kun je altijd even op internet kijken. (www.caopagina.nl)

Succes

• Toni

Het minimumloon voor een 22-jarige was (van 1-1-2003 t/m 30-6-2003) € 1.061,80 en is per 1-7-2003 verhoogd naar € 1.075,10. Jouw vriendin zit hier dus zeker boven.

Het minimumloon voor een 23-jarige was (van 1-1-2003 t/m 30-6-2003) € 1.249,20 en is per 1-7-2003 verhoogd naar € 1.264,80. Het is duidelijk dat je vriendin onder dit minimumloon zit.

In principe heeft de werkgever dus gelijk (en werkgevers zijn altijd klootzakken (ik dus ook :-) Maar het kan wellicht handig zijn als je vriendin eens ergens anders gaat kijken of er een werkgever beschikbaar is die op basis van ervaring meer wil betalen. Is dat zo, dan heeft ze een onderhandelingspositie. Ook zonder deze onderhandelingspositie kan ze uiteraard door open-kaart te spelen (dat ze op zoek is naar een beter betalende werkgever)WV GAK of Cadans of iets dergelijks). Bovendien loopt de werkgever het risico om niet meer in aanmerking te komen voor een bepaalde korting wegens ‘lage lonen’. Wellicht dat de werkgever een netto-onkostenvergoeding kan geven (bijvoorbeeld per gewerkte dag) zodat het netto loon hoger wordt en de kosten voor hem alleen toenemen ter hoogte van deze vergoeding (misschien is een reiskostenvergoeding ook mogelijk als er met een privé-auto gereden wordt voor de zaak). Laat hem anders bij zijn accountant/boekhouder informeren welke extra's hij aan zijn personeel belastingvrij mag verstrekken.

Succes ermee, en ik hoor graag meer over de afloop.