Startsalaris consultant org-advies 1700?

  • Freek

    Ik ben onlangs afgestudeerd aan Informatiekunde (WO). Na enkele sollicitaties merkte ik dat de arbeidsmarkt niet al te makkelijk is, en toen er een aanbod voorbij kwam voor een funcite van organisatie-adviseur (consultant) heb ik dan ook gelijk toegehapt. Het salaris viel me wel flink tegen, 1.700 euro p/m. 13e maand enkel als bonus indien het bedrijf winst maakt, dus geen zekerheid. Ik had eigenlijk meer gehoopt, minstens 2.000 ofzo. Erg frustrerend als je vrienden/kennissen spreekt die 2 jaar terug zijn gestart en flink meer verdienen.

    Enerzijds ben ik dus blij dát ik aan de slag ben, anderzijds niet tevreden met arbiedsvoorwaarden. Mijn vraag is dus, is 1.700 voor 'n starter redelijk?

    40u/p week (in de praktijk wel meer, overuren niet uitbetaald)

    Lease-auto (compacte klasse)

    Verder geen ziektekostenvergoeding, wel pensioen (1 maandsalaris).

    Wie helpt me uit m'n droom of bevestigd mijn vermoeden?

  • Freek

    Oh, mijn leeftijd is 25jr.

  • linda

    Ik ben 24 jaar en zojuist afgestudeerd HBO communicatie en heb nu een aanbieding van 1750 euro bruto voor 40 uur. Geen auto en 13e maand, wel ziektekostenvergoeding en pensioensregeling. Ik ben momenteel aan het uitzoeken of dit voldoende is voor de huidige economische situatie, maar vindt het zelf erg weinig, zeker omdat ik 1,5 jaar parttime werkervaring heb binnen dezelfde organisatie. Als ik meer info heb, zet ik het nog wel op deze site.

  • Freek

    Ik heb ondertussen wat navraag gedaan in mijn kennissen kring en kwam tot de volgende ontdekking:

    24jr, WO informatiekunde, 1e baan => KPMG consultant, auto, 40u => 1.700 br

    27jr, WO, medewerker verzekeringen, 1e baan => 40u, 1850 br, geen auto

    Kortom, de salarissen zijn flink achteruit gegaan. Het frapante is dat ik momenteel ‘n project loop waarbij ik ’n salarisadministratie in kaart breng. Ik krijg dus redelijk inzicht in de salarissen bij de betreffende organisatie en daar wordt ik niet vrolijk van als ik m'n huidige salaris daar naast leg… :-(

    Kortom, volgens mij is die 1750 die je ze aanbieden inderdaad minimaal gezien de functie, maar gezien de huidige omstandigheden zeker niet onredelijk. Laten we hopen op betere tijden…